Nie ja tu jestem najważniejszy. Tylko sprzątam, przygotowuję teren. Idę przed Jezusem do miejsc, gdzie On sam niebawem zamierza pójść. To nie moje rozważanie porusza ludzi. (Marcin Jakimowicz, "Pełne zanurzenie")

niedziela, 29 czerwca 2014

Moje narzekanie zamienione w taniec

W owym czasie Jezus przemówił tymi słowami: „Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom. Tak, Ojcze, gdyż takie było Twoje upodobanie. Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn, i ten, komu Syn zechce objawić. Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię. Weźcie moje jarzmo na siebie i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokorny sercem, a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych. Albowiem jarzmo moje jest słodkie, a moje brzemię lekkie”. (Mt 11,25-30)
Uwielbiam te słowa :) Rozdział Ewangelii Mateusza, w którym mowa jest o świadectwie Jana Chrzciciela (o którym było ostatnio), o mądrości którą usprawiedliwiają jej czyny, słynne "biada" pod adresem kilku miast wypowiedziane - i na zakończenie, tuż właśnie po owym "biada": właśnie te słowa. 

Po raz kolejny Jezus wskazuje wprost na wartość prostoty jako takiej. No właśnie... To przekład znany z kościołów polskich, według Biblii Tysiąclecia. Jeśli ktoś dysponuje niewielką książeczką Ewangelia 2014 (Edycja św. Pawła), to ma tekst nieco inaczej przełożony - wersja z Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem (również Edycja, 2011). Jak tam brzmi końcówka pierwszego zdania? "(...) a objawiłeś je tym, którzy są jak małe dzieci". Zmian jest więcej: zamiast "a Ja was pokrzepię" jest "a Ja dam wam wytchnienie"; zamiast "bo jestem cichy i pokorny sercem" jest "bo jestem łagodny i pokorny sercem"; wreszcie zamiast "albowiem jarzmo moje jest słodkie" jest "bo moje jarzmo jest łatwe do niesienia". 

Niuanse językowe dotyczące przekładów? Może. Ale jednocześnie - wiele z tego wynika. Prostota na wzór tego, u którego ta prostota jest zawsze świeża i autentyczna, bo inaczej nie potrafi działać - czyli właśnie dziecka. Bóg jako Ten, który pokrzepia - nie tyle daje tą krzepę, co daje chwilę wytchnienia, aby udźwignąć to, co mamy na swoich barkach. Bóg, który nie tyle jest cichy, co przede wszystkim Jego przymiotem jest łagodność, z jaką podchodzi do nas i naszych ciągłych wybryków, porażek, kłamstw, złorzeczenia itp. No i ten Bóg, którego ciężary nakładane na człowieka nie są jakąś poetycką przenośnią, którą można okrasić określeniem "słodkie", ale konkretnym problemem, z którym człowiek się zmaga, ale który jest do uniesienia z Jego pomocą. W tych słowach, jak dla mnie, jawi się Bóg bardziej konkretny, mniej poetycki a bardziej konkretnie nastawiony do człowieka. 


Po co my do tego Boga przychodzimy? Utrudzenie, zmęczenie, brak sił - to już wiemy, czy z tekstu czy z własnej praktyki. Ale czego szukamy? Zaspokojenia - czasami tylko pytań i rozwiania wątpliwości, a czasami tak bardzo namacalnie właśnie pragnień, marzeń, potrzeb. Dokładnie tak, jak to ujął Piotr Żyłka z redakcji deon.pl, laureat Nagrody Dziennikarskiej „Ślad” im. Biskupa Jana Chrapka, razem z ks. Janem Kaczkowskim. I co jest najważniejsze - zwrócenie się w takiej sytuacji do Boga to właściwie jedyne sensowne rozwiązanie - bo tylko On jest odpowiedzią w sensie wiedzy, ale i materii tego, czego każdy z nas w swojej indywidualności potrzebuje. 

Wczoraj miałem okazję wziąć udział w wydarzeniu niesamowitym w ramach Tygodnia dla Jezusa. Świetna ekumeniczna inicjatywa - chyba pierwszy raz podjęta u nas na Wybrzeżu, w którą włączył się cały wachlarz wspólnot chrześcijańskich. Wczoraj miał miejsce koncert moich ulubieńców - chóru TGD - pierwszy w Trójmieście od dobrych kilku lat. Nie dość, że pogoda beznadziejna (ale Bóg dał znak - nie padało w ogóle w trakcie grania, za to lunęło momentalnie kiedy zeszli ze sceny!), to dzień jakiś taki nie bardzo. 

Kiedy zaczęli grać, wszystko się zmieniło. Przeszło półtoragodzinny... no właśnie. Koncert? Też. Występ? Nie bardzo - bo była modlitwa, uwielbienie, świadectwo, umiejętnie wplecione w śpiew. Kawałki głównie z ostatniej płyty Uratowani (kto zna ich dorobek - wie, że dość innej od wcześniejszej twórczości) - ale znalazły się też Waterwalker oraz Zanim powiem słowo. Niesamowicie utalentowani ludzie - począwszy od kierownika zamieszania i dyrygenta Piotra Nazaruka, poprzez instrumentalistów (nowa twarz - perkusista - okazało się pierwszy raz występował z grupą), na wokalistach i solistach skończywszy - których połączone w uwielbieniu Boga talenty dawały efekt dosłownie piorunujący. 

Mogę pisać dużo, użyć mądrych słów - ale to nie ma sensu. Kto nie zna, a chciałby to poczuć - odsyłam do ich płyt, oraz na koncerty (najwięcej na południu Polski). To trzeba posłuchać, w tym trzeba wziąć udział, aby zrozumieć. I w tym wszystkim taki fajny nacisk położony nie na jakieś górnolotne modlitwy - ale na osobistą relację, moją, z Bogiem, która powinna znajdować odzwierciedlenie w codziennym życiu, w modlitwie, w postawie (uwielbienie a nie współzawodnictwo). Nie zabrakło także słów bardzo prawdziwych - jedno ze świadectw mówiło o tym, że najbliżsi opowiadającego modlili się nad osobą chorą na raka, a jednak ona zmarła. Osoby te wcześniej modliły się nad 3 innych ludzi z podobnym schorzeniem - i dochodziło do zaniku choroby. Tu było inaczej - i mówiący te słowa podkreślił, że choć zupełnie tego nie rozumie, czemu tak się stało, to jednak nadal wierzy, skoro Bóg uratował tam,tych troje i zesłał cud. 

Różni jesteśmy, różne mamy potrzeby. Jeśli nie widzisz dla siebie miejsca w kościele, nie potrafisz przyjść na Mszę - może warto zacząć od spraw drobniejszych, ot, posłuchania takiego TGD? To nie jest lekki powiew Ducha - to jest potężne Jego uderzenie. Warto Mu się poddać. 
Uwielbiamy Cię
Z głębi naszych serc
Póki serca biją w nas
Niech rozbrzmiewa pieśń 

Ty pochylasz się nad nami
I przywracasz ślepym wzrok
Ty podnosisz załamanych
Oddajemy Tobie hołd
Ty więźniowi dajesz wolność
A głodnemu dajesz chleb
Podziwiamy Twoją dobroć
Panie uwielbiamy Cię

Jahwe
My ufamy Tobie
Ty jesteś wielkim Bogiem
Który stworzył świat 

Jahwe
My ufamy Tobie
Jesteś naszym Bogiem
Nie zawiedziesz nas 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz