Nie ja tu jestem najważniejszy. Tylko sprzątam, przygotowuję teren. Idę przed Jezusem do miejsc, gdzie On sam niebawem zamierza pójść. To nie moje rozważanie porusza ludzi. (Marcin Jakimowicz, "Pełne zanurzenie")

sobota, 4 lipca 2015

Pragnienie obecności

Od wczoraj - radca prawny pełną gębą :) Tak tylko na wstępie, bo ślubowanie złożone.

>>>

- Dobrze jest być w Bogu zakochanym.
- Terapeuci mówią, że jak kończy się zakochanie, to zaczyna się miłość. Ale do zakochania wracać trzeba. W życiu ojców duchowości Bóg często znika, milczy. Zapada ciemna noc wiary. To czas, którym interesują się i teologowie duchowości, i psychiatrzy. 
- Co wtedy dzieje się z człowiekiem?
- Cierpi z powodu milczenia Boga. Matka Teresa z Kalkuty mówiła, że to było trudne doświadczenie. Święta Teresa Wielka wiedziała, że niektórzy w ciągu tygodni przerabiali etapy duchowości, które ona przechodziła przez lata.
- Czemu Bóg milczy? Jak to tłumaczy terapeuta?
- Żeby dać szansę człowiekowi zdobycia się na bezinteresowną miłość. Ona jest po ludzku wbrew nadziei, nie niesie ze sobą gratyfikacji. I to jest doświadczenie Chrystusa na krzyżu. Najpierw dramatycznie woła: "Boże, czemuś mnie opuścił?". Bóg milczy i w Jego życiu. Chrystus umiera i zdobywa się - już nie siłą emocji, ale swojej woli - by powiedzieć: "Pragnę". Święty Augustyn mówił tu o akcie miłości: "Amo: volo ut sis" (Kocham: pragnę, abyś był). Chrystus, który umierając, nie doświadcza Boga, ostatnim aktem woli mówi: "Pragnę (abyś był)". I w tym słowie spotykają się wiara, nadzieja i miłość.
- To "Pragnę" interpretujemy jako wolę zaspokojenia fizycznego pragnienia.
- To jest interpretacja żołnierzy rzymskich. A na krzyżu chodzi o akt miłości. W sytuacji, w której człowiek mógłby popaść w rozpacz i odwrócić się od Boga, Chrystus przekracza siebie i pragnie, by Dawca życia dalej był. Ojciec Richard Rohr, terapeuta, mówi, że "cierpienie, które nie uległo transformacji, ulega transmisji".
- Czyli?
- Jeżeli nie przepracujemy cierpienia, naszych traum, to możemy ranić innych. Jeśli ktoś doświadczył przemocy, agresji, to będzie to odtwarzał w swojej rodzinie, Chrystus tak transformuje swoje cierpienie, że nikogo nie rani.
- A jak Chrystus przepracował rany?
- W trakcie zmartwychwstania. Widzimy Chrystusa, który ma rany. One mu nie znikają, ale Go już nie bolą. Chrystus tymi ranami świeci. I to jest zaproszenie, żeby się swoich ran nie bać. Bo gdybyśmy nie mieli ran, nie mielibyśmy czym świecić po naszym zmartwychwstaniu. 

Kilka naprawdę ciekawych myśli z rozmowy Joanny Bątkiewicz-Brożek z dr. hab. n, med. Krzysztofem Krajewskim-Siuda pt. "Jak klucz do zamka" z GN. Z tym ranieniem innych - oj, z całą pewnością to prawda, bo pewne sprawy widzę po sobie. A przede wszystkich - genialne wytłumaczenie tego Jezusowego "Pragnę" na krzyżu - nie jako wyrazu zwątpienia, bezradności i porzucenia, ale wezwania i wyznania wiary z Boga, aktu miłości Boga-Człowieka do Boga Ojca. Kapitalna myśl. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz